Monday, April 9, 2012

MAKANAN BERKHASIAT KETIKA MENGANDUNG


Beberapa perkara penting perlu diperhatikan apabila anda hamil supaya anda mendapat diet yang seimbang bagi mmebolehkan bayi anda mendapat zat-zat yang baik daripada susu badan anda.

Diet anda perlu lengkap, dengan banyak makanan, segar dan sihat. Anda sebenarnya memerlukan kalori tambahan untuk menghasilkan susu ibu yang sihat, jadi elakkan berdiet ketika mengandung. Cuma pastikan anda makan makanan yang mungkin yang paling berkhasiat, di samping memastikan untuk mengelakkan toksin yang boleh dipindahkan ke susu ibu. 

Kalsium amat penting untuk menyediakan bahan mentah untuk tulang bayi yang sedang berkembang pesat. Walaupun susu adalah sumber kalsium yang besar, anda tidak perlu minum susu jika anda tidak suka ia.Terdapat banyak makanan kalsium yang lain yang kaya. Keju keras seperti Swiss dan cheddar adalah sangat baik, begitu juga dengan yogurt.  Jika anda tidak suka tenusu, cuba makan sardin atau ikan salmon dengan tulang.  Brokoli adalah sumber sayur-sayuran kalsium yang amat baik. 

Mulakan dengan mengambil banyak buah-buahan dan pelbagai sayur-sayuran yang anda boleh. Makanan ini hanya penuh dengan vitamin, mineral, antioksidan dan serat. 

Sebagai tambahan kepada buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh adalah sumber karbohidrat kompleks untuk vitamin dan serat dan juga sumber tenaga yang sangat baik. 


Anda juga perlu mengambil daging tanpa lemak, tenusu dan telur, dan ikan untuk protein harian anda. Daging dan ikan adalah sumber semua asid amino penting yang diperlukan oleh badan, tetapi vegetarian memperoleh protein yang mencukupi tanpa memakan daging. 

Anda mesti mendapat cecair yang mencukupi untuk menghasilkan susu, dan air tulen adalah cara terbaik untuk mendapatkan cecair anda. Jika anda tidak pasti apa yang ada dalam air paip anda, pertimbangkan ia diuji untuk logam berat dan jika perlu, menggunakan air penapis untuk menyaring bahan cemar.Teh hijau yang lemah, 100 peratus jus buah-buahan, susu dan juga sup menyediakan cecair. Mensasarkan 10, lapan auns hidangan sehari. 

Elakkan makanan berkalori kosong termasuk makanan ringan, pencuci mulut dan minuman ringan adalah penting pada masa ini. Berhati-hati untuk meminimakan makanan yang diproses, yang diisi dengan bahan tambahan dan pengawet. Jadi untuk kesihatan anda sendiri dan bayi anda, elakkan makan makanan yang diproses. Makanan yang terbaik jika anda memasak di rumah dari bahan-bahan segar. 


Follow kami di Wajada Shoppe

0 comments on "MAKANAN BERKHASIAT KETIKA MENGANDUNG"

Post a Comment

 

Panduan Ibu Mengandung © 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | Images by Tadpole's Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men