Monday, April 9, 2012

MENGAMBIL UBAT KEMURUNGAN SEMASA MENGANDUNG MENJEJASKAN BAYI



Wanita hamil harus berfikir dua kali untuk menggunakan ubat antidepresan atau ubat kemurungan. Mengapa?Satu kajian terkini menunjukkan bahawa wanita hamil yang mengambil antidepresan tertentu mungkin lebih cenderung untuk melahirkan bayi dengan saiz kepala yang lebih kecil. 

Penyelidik juga berkata bahawa walaupun kesan penggunaan ubat-ubatan antidepresan seperti serotonin terpilih reuptake perencat (SSRIs) dalam kes ini Paxil dan Prozac boleh membuat perasaan lebih tenang, tetapi ini boleh membawa kepada risiko yang lebih tinggi  kelahiran bayi pramatang. 

"Pertumbuhan janin adalah penanda kesihatan janin dan pertumbuhan kepala adalah petanda untuk perkembangan otak," kata kajian pemimpin, Hanan El Marroun, dari jabatan  psikiatri kanak-kanak dan remaja di hospital Kanak-kanak Sophia, dan Erasmus Perubatan pusat, Rotterdam, Belanda. 

"Kami mendapati bahawa pendedahan kepada ubat-ubatan seperti antidepresan SSRI semasa hamil telah dikaitkan dengan penurunan dalam pertumbuhan saiz kepala, tetapi tidak menjejaskan pertumbuhan badan bayi," katanya. 

Penyelidik juga mendapati bahawa ibu-ibu yang mengalami kemurungan yang tidak dirawat, risiko mempunyai bayi dengan pertumbuhan yang lebih kecil di kedua-dua badan dan kepala. 

"Jika kemurungan tidak dirawat, ia boleh menjejaskan seluruh badan, tetapi jika penggunaan ibu SSRIs, akan menjejaskan pertumbuhan kepala janin.Mungkin ia boleh disimpulkan bahawa pertumbuhan kepala bayi yang lebih kecil tidak berkaitan dengan kemurungan, tetapi oleh SSRIs (ubat kemurungan), "jelas Marroun. 

Marroun menjelaskan, ini menunjukkan bahawa ketidakseimbangan dalam serotonin otak - bahan kimia yang membantu otak menghantar isyarat dari satu kawasan ke kawasan lain - tidak baik untuk perkembangan otak otak bayi, katanya. 

Dikaitkan dengan El Marroun penemuan bahawa doktor tidak menetapkan SSRIs kepada wanita hamil, dan mencari alternatif lain. "Kadang-kadang kemurungan boleh dirawat tanpa ubat-ubatan," katanya. 

Dalam penyelidikan beliau, pasukan yang belajar El Marroun dan hasil lahir dalam hampir 7700 wanita hamil. Di kalangan wanita, 91 peratus daripada mereka tidak mempunyai gejala atau hanya kemurungan ringan, dan kira-kira 7 peratus mempunyai gejala kemurungan, tetapi tidak menggunakan SSRIs, manakala selebihnya adalah lebih daripada 1 peratus yang tertekan juga mengambil SSRIs semasa mengandung. 

Hasil kajian menunjukkan bahawa wanita yang tertekan tetapi tidak mengambil SSRIs cenderung untuk mempunyai bayi dengan kepala yang lebih kecil dan badan. Manakala wanita yang menggunakan SSRIs mungkin mempunyai bayi dengan kepala yang lebih kecil tetapi tidak badan yang lebih kecil. Kanak-kanak ibu-ibu yang digunakan SSRIs mempunyai lilitan kepala yang lebih kecil daripada anak-anak ibu-ibu yang tertekan tetapi tidak mengambil SSRIs, walaupun bayi juga pertumbuhan lilitan kepala terganggu. 

Penyelidik menyatakan bahawa lilitan kepala janin boleh menjadi penunjuk berat otak. Malah, saiz kepala yang kecil dalam bayi yang baru lahir sehingga umur 4 minggu mungkin satu petunjuk bahawa masalah tingkah laku dan gangguan psikiatri. Tetapi El Marroun menegaskan bahawa kajian ini hanya menunjukkan sebuah persatuan dan tidak hubungan bersebab di antara kemurungan SSRIs, dan hasil kelahiran. 

Sementara itu, Michael O'Hara, seorang profesor psikologi dari University of Iowa di Iowa City berkata bahawa penggunaan dadah kemurungan tidak hanya untuk merawat kemurungan di kalangan wanita hamil. 

Menurut O'Hara, rawatan psikologi untuk kemurungan boleh digunakan semasa kehamilan, atau lebih awal bagi wanita yang merancang kehamilan mereka. "Rawatan Psikologi membolehkan seorang wanita untuk mengelakkan anti-depressants, tetapi pada masa yang sama mereka telah menerima layanan yang sangat baik untuk kemurungan mereka," katanya. 
O'Hara menambah, walaupun sesetengah wanita hamil perlu tertekan antidepresan, kebanyakan mereka tidak memerlukan rawatan jika mereka menerima rawatan psikologi, seperti psikoterapi interpersonal atau terapi tingkah laku.

0 comments on "MENGAMBIL UBAT KEMURUNGAN SEMASA MENGANDUNG MENJEJASKAN BAYI"

Post a Comment

 

Panduan Ibu Mengandung © 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | Images by Tadpole's Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men